آیا اوبونتو در حال تبدیل شدن به یک توزیع فراگیر لینوکس است ؟

10 04 2008

ubuntuآیا کسی تا به حال به این نکته توجه کرده است که تعداد کاربران تازه کاری که تصور می‌کنند اوبونتو همان لینوکس است و لینوکس همان اوبونتو ، روز به روز در حال افزایش است ؟

در طی سال گذشته ، متوجه شدم تعداد کاربران تازه کاری که علاقه مند به کسب اطلاعات در مورد لینوکس هستند ،در حال افزایش است . دلایل این علاقه مندی به لینوکس بسیار زیاد و متفاوت است که همین دلایل سطوح مختلفی از الزام برای مهاجرت از مک یا ویندوز را بوجود می آورد.به هر حال یک موضوع از بین تمامی این مباحث خودنمایی می کند : تعداد افرادی که اوبونتو را با لینوکس اشتباه می کنند.

می توانم بگویم دلیل این مسئله استفاده این دو کلمه به صورت جایگزین و یا استفاده از لفظ اوبونتو بصورت کلی برای لینوکس است .بعلاوه به نظر می رسد این موضوع به اوبونتو محدود شده است .تا به حال به شخصه ندیده ام که اسم توزیع های دیگر به این شیوه استفاده شده باشد.

من باید تصدیق کنم که اوبونتو را دوست دارم ، خیلی هم زیاد دوستش دارم .من در هجده ماه گذشته با تعداد بسیار زیادی از توزیع های لینوکس کار کرده ام ولی در آخر باز هم به اوبونتو برگشتم . در حالی که خود را در دسته ی n00b (۱)های لینوکس قرار نمیدهم ، می دانم که میلیون ها مایل از گروه کاربران اوبونتو دور نیستم بنابر این محیط صمیمی و ساده ی اوبونتو در درون من نابود نشده است . اما جذابیت دیگر اوبونتو مسیر توسعه ی شفاف آن است که توسعه دهندگان از آن پیروی می کنند،بعلاوه ی این واقعیت که در هر نسخه ی جدید تغییرات قابل توجه و ملموسی در راستای بهبود سیستم صورت گرفته است . در این پروژه اشتیاق وصف ناپذیری برای پیشرفت وجود دارد .

من معتقدم انقلاب اوبونتو برای تبدیل به یک توزیع فراگیر لینوکس اصلا چیز بدی نیست . وقتی بحث بر سر ورود تازه کاران به دنیای لینوکس است ، سرگردانی در بین توزیع های موجود لینوکس نازیبا است .(می دانم که تعداد بسیار زیادی از شما با این نظر من مخالف هستید و می گویید انتخاب چیز خوبی است ، اما هیچ کس نمی تواند مدرکی مبنی بر اینکه کاربران جدید با تعداد بسیار زیاد توزیع ها به آسانی برخورد می‌کنند،به من ارائه دهد). یک توزیع واحد برای کسانی که به دنبال یک نقطه ی شروع می‌گردند و اگر اوبونتو همه ی آن چیزی است که آنها از لینوکس می خواهند ، عالیست .در غیر اینصورت یک دنیا توزیع لینوکس برای امتحان کردن و دستکاری کردن وجود دارد.

انتشار آتی اوبونتو به نام حواصیل ماندگار(Hardy Heron) یکی از ساده ترین توزیع ها برای تازه کاران است و به لطف این نرم افزار ها ، نصب اوبونتو در کنار ویندوز آسان شده است. این مطلب بدون شک به اوبونتو کمک خواهد کرد تا هر چه بیشتر در بین کاربران تازه کار محبوب شود.

نظر شما چیست ؟ آیا شما هم فکر می کنید اوبونتو به یک توزیع فراگیر تبدیل شده است ؟ آیا این خوب است ؟آیا اوبونتو بهترین توزیع برای تازه کاران است ؟ اگر جوابتان منفی است ، پیشنهاد شما چیست؟

منبع اصلی

(۱) n00b به افرادی اطلاق می شود که فکر می کنند آخر اینترنت و کامپیوتر هستند در حالی که این موضوع آنها را بیشتر به یک احمق شبیه می کند . افرادی از خود راضی که توقع دارند همه برای آنها و در خدمت آنها باشند . به سوالاتشان پاسخ دهند . همیشه طلب کارند و ……..(هر چی صفت رذیله بود نوشتم !!!!!!!)

————————-

نظر اینجانب مترجم !:

به نظر خود من که اصلا بد نیست بشه یک توزیع رو برای تازه کار ها به صورت عام تجویز کرد . در حالی که معتقدم لینوکس اینقدر انعطاف داره که همین توزیع به درد حرفه ای ها هم می خوره . در ضمن برای ما ایرانی ها پارسیکس هم پیشنهاد میشه . به شخصه به توزیع های دبیان بیس علاقه مندم .

کارها

Information

4 responses

10 04 2008
محمد

من کاملا با این حرف موافق هستم.

یه نکته ی مهم: این که شما بهترین رو بسازید، کافی نیست.

Canonical علاوه بر توسعه ی اوبونتو، و قرار دادن اون به صورت Free، اوبونتو رو به صورت رایگان توزیع هم کرد و با این روش واقعا معروف شد!

میدونید؟ به نظر من همه چی درست بود. مطمئنا اگه خود اوبونتو توزیع مناسبی از کار در نمی اومد، این نتیجه رو نمی گرفتن و اگه هم به این صورت اوبونتو خودشو جهانی نمی کرد، مثل بقیه ی توزیع ها بود. نه بهتر از اونا

چند وقت پیش من به یکی از دوستام گفتم که با لینوکس آشنایی داری؟ گفت: منظورت Ubuntu ه؟

17 04 2008
haydar

سلام
ubuntu اسم قشنگیه محیط قشنگی هم داره مخصوصاً نسخه های جدیدش و اینکه روز به روز داره پیشرفت می کنه و خیلی چیزا
من نه اینکه لینوکس کار باشم و نه اینکه فقط روی سیستمم نصب باشه ولی باش کار می کنم و محیطشو خیلی دوست دارم و همچنین قدرتشو
یکی از نقاط ضعفی که لینوکس و تمام محصولاتش داره به نظر من البته اینه که تو بازار ایران تبلیغ آنچنانی نداره – کتابهای زبان فارسی معتبر نداره (مرجع) من اگه دوستی
(محمد حسین) رو نداشتم و اینکه نمیدیدم رو سیستمش نصب باشه و همکاری نداشتم که با لینوکس کار کنه
شاید حالا حالا ها نمی دونستم لینوکس چیه ما از همون اولش پشت ویندوز نشستیم و تا بحال هم باهاش کار می کنیم از طرفی ماشاالله سرعت اینترنت لاکردار سرعت نور رو داره لینوکس هم که اینتر نت می خواد ولی با این حال من قبولش دارم مخصوصاً ubuntuرو

17 04 2008
haydar

راستی خواستم ازتون تشکر کنم همچین وبی رو استارت زدید چون خودش یه اطلاع رسانی هستش و همچنین یه مرجع

17 04 2008
hisitech

خواهش می کنم حیدر جان . این روحیه ای که در جامعه اوپن سورس هست عامل پیشرفته .
امیدوارم که بتونیم روز به روز محتوای بیشتری به این جامعه اضافه کنیم .
مرسی

پاسخی بگذارید

